Bibliotheek » West-Friesland toen en nu » Deel 3. Altijd bedrijvig » pagina 20-23
Rechts van de toegangsweg naar de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad ligt industrieterrein Krabbersplaat. Het gebied werd buitendijks ontwikkeld na de opening van de Houtribdijk in 1976 en is sindsdien uitgegroeid tot de nieuwe nautische wijk van Enkhuizen. Vroeger was de scheepsbouw geconcentreerd langs de Dijk en de Paktuinen rond de Oude Haven. Nu is Krabbersplaat het nautische centrum van de stad.
Vooral rond het Voorland op industrieterrein Krabbersplaat ademt bijna alles scheepsbouw. Regelmatig
verspert daar een overstekend jacht de straat. Op weg van de ene bedrijfshal naar een ander, of naar
het nabijgelegen Markermeer.
Bedrijven als De Gier Maritiem, Zeeman Jachtbouw, United Shipyard, Schooneman Jachtschilders en Winner
Jachtbouw hebben zich op Krabbersplaat gevestigd.
Ook Dutch Yacht Builders is daar te vinden. Het bedrijf is gestart op 15 oktober 2003 aan het Voorland
12, een plek met een scheepsbouwtraditie. Want op diezelfde plaats zat eerder Harlaar Scheepsbouw.
‘We waren één van de eerste bedrijven op dat nieuwe industrieterrein’, herinnert
Folkert Harlaar zich. ‘Daarvoor zaten we een aantal jaren in een voormalige kunstmestschuur in
Grootebroek, waar we allerlei reparatiewerk deden.’ Aan het Voorland specialiseerde Harlaar zich
in jachtbouw en constructiewerk.
De oud-directeur was de pensioengerechtigde leeftijd al ruim gepasseerd, toen hij het bedrijf in 1998
overdeed aan De Gier en Bezaan. Na vijf jaar moest deze jachtbouwer alweer sluiten. Werknemer Jacco
Klein zag wel mogelijkheden voor een doorstart. Hij vroeg Meindert Laan – met 36 jaar ervaring
bij jachtwerf Jongert in Medemblik – mee te doen. Samen met een derde compagnon, een stille
vennoot, vormden ze de directie.
Het is passen en meten in de twee hallen van Dutch Yacht Builders, waar superluxe motorjachten van
43 en 47 meter lengte in aanbouw zijn. ‘Groter kan hier niet, we zitten aan het maximum’,
zegt financieel directeur Meindert Laan. De orderportefeuille van Dutch Yacht Builders heeft geen last
van recessie en er is vraag naar grotere jachten. Nieuwbouw moet uitkomst brengen. De plannen zijn
er al.
De superrijken, die bij Dutch Yacht Builders hun miljonairsjachten bestellen, komen uit de hele wereld.
Meindert Laan: ‘Daarom promoten we onszelf op internationale botenbeurzen, zoals Boot
Düsseldorf. Dat levert weer nieuwe klanten op.’
De Enkhuizer scheepsarchitect Olivier van Meer is de ontwerper van de zeil- en motorjachten van het
type Zaca en Puffin, waarvan DYB de bouwrechten heeft. Het casco van de jachten wordt gemaakt van staal
of aluminium, de opbouw van aluminium. De scheepswerf vervaardigt die twee onderdelen apart van elkaar.
Het samenvoegen is een spectaculair karwei, dat de nodige precisie vereist. Het totale bouw- en
afbouwproces van de grootste jachten kan wel zo'n 20 tot 24 maanden in beslag nemen.
Er staan bij DYB alweer twee nieuwe motorjachten op de wachtlijst. ‘Het is een succesverhaal,
waar je alleen maar van kunt dromen’, zegt Meindert Laan. ‘We begonnen in 2003 met achttien
man, nu hebben we zeventig werknemers. Dat is de basis van het bedrijf, want als je geen goede
medewerkers hebt, dan kun je het vergeten.’
De geplande nieuwbouw kan het succes alleen maar groter maken. Met twee hallen waarin jachten tot 65
meter lengte en 15 meter hoogte gebouwd kunnen worden. En direct aan het Markermeer, want een scheepswerf
hoort toch aan het water te liggen.
Gezicht op de binnenhaven van Enkhuizen vanaf de Drommedaris. Op de voorgrond de Witte Voet waar vissers
bezig zijn. Op de achtergrond enkele gebouwen op de scheepswerven van de Paktuinen. (Foto Archief Oud
Enkhuizen)
Klik hier voor meer Westfriese woorden en uitdrukkingen.