Bibliotheek » West-Friesland toen en nu » Deel 6. Het zeegat uit » pagina 20-23
Op het Achterom 15-17 in Hoorn bieden de regentenkamers van het Sint Jozefhuis sinds 1988 onderdak aan de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders. Hier is een permanente expositie te zien over de geschiedenis van Nederlandse schippers die Kaap Hoorn hebben gerond op een zeilschip. De eerste was de uit Hoorn afkomstige Willem Cornelisz Schouten.
Na de oprichting van de VOC (1602) had de compagnie het alleenrecht gekregen om de vaarroutes naar de Oost, via Kaap de Goede Hoop en via de Straat van Magallanes, te bevaren. Al in de eerste jaren na de oprichting werd duidelijk dat de compagnie geen verdere moeite deed om nieuwe vaarroutes of nieuwe landen te ontdekken. Ieder particulier initiatief dat daarop leek, werd tegengewerkt.
Mede daarom nam aandeelhouder en koopman Isaac Le Maire in 1605 ontslag als bewindhebber van de VOC.
Hij werd gesommeerd zijn kennis over de compagnie voor zich te houden en geen pogingen te ondernemen
de compagnie te ondermijnen, maar daar had hij geen boodschap aan.
Als een moderne speculant maakte hij gebruik van een zwakte in het aandelensysteem van de VOC door
short te gaan: Le Maire beloofde diverse kooplieden VOC-aandelen te leveren tegen een bepaalde
overeengekomen prijs zonder deze te bezitten. Na het tekenen van de koopcontracten verspreidde Le Maire
echter allerlei valse geruchten over de financiële situatie van de compagnie, waardoor het aandeel
in waarde daalde. Bij een dalende koers kocht hij de aandelen in, waarna hij ze met winst doorverkocht
voor de overeengekomen prijs.
Ook was Le Maire druk doende het monopolie van de VOC te ondergraven door een eigen compagnie op te
richten. Deze Austraalsche Compagnie beoogde niet door de verboden Straat van Magallanes, maar
via een iets zuidelijker gelegen route de specerijeilanden van Oost-Indië te bereiken. De schippers
en financiers voor deze risicovolle onderneming vond Le Maire in Hoorn.
Willem Cornelisz Schouten, ‘een man inde zeevaert wel ervaren ende seer beroemt’,
was voor 1615 al drie keer naar de Oost geweest en had net als zijn broer een grote ervaring in het
varen met grote koopvaardijschepen. Het is aannemelijk dat de Hoornse financiers van Le Maire vertrouwden
op het vakmanschap van de Schouten-broers en daarom bereid waren de risicovolle investering in de
ontdekkingsreis te doen.
Op 14 juni 1615 vertrokken twee schepen, de Hoorn en de
Eendracht, vanaf Texel, met Schouten en Le Maire's zoon Jacob aan boord. In december ging de Hoorn tijdens onderhoud aan
de Argentijnse kust door brand verloren.
Een maand later vond men inderdaad een doorgang – daarna
Straat Le Maire genoemd – tussen Vuurland en Stateneiland,
langs de zuidpunt van Zuid-Amerika. De kaap die werd
gerond, zou Kaap Hoorn gaan heten naar de geboorteplaats
van Schouten.
Tot grote verbazing van Jan Pietersz Coen, de gouverneurgeneraal
voor de VOC, arriveerde Schouten met zijn
overgebleven schip de Eendracht voor de rede van Bantam.
Hij veronderstelde dat zij de vaarroute via Afrika hadden
genomen, zodat het schip ogenblikkelijk aan de ketting ging
en er beslag werd gelegd op de lading. Schouten, Le Maire en
de bemanning moesten op eigen gelegenheid de terugreis
naar Nederland aanvaarden.
Achteraf werd duidelijk dat Schouten en Le Maire inderdaad
een nieuwe route naar de Oost hadden gevonden, maar het
zou nog jaren duren voordat zij financieel werden
gecompenseerd. De Austraalse Compagnie kreeg weliswaar
een octrooi voor acht reizen via de route Straat Le Maire en
Kaap Hoorn, maar deze zouden nooit worden gemaakt.
Sinds 1998 worden zeilers die de Kaap hebben gerond door de Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders vereerd met de titel Kaap Hoornschipper of, als zij een lid van de bemanning waren, Kaap Hoornzeiler. Inmiddels zijn er 12 penningen aan schippers uitgereikt en een vijftigtal aan bemanningsleden. De laatste die deze eer te beurt viel was Rinus van Vlaardingen uit Zwaag, die de Kaap rondde als bemanningslid op het jacht Save the Children in de vermaarde Global Challenge Round the World Race. Op 1 november 2009 ontving hij uit handen van de Hoornse burgemeester Onno van Veldhuizen de penning en oorkonde die aan deze prestatie is verbonden.
Klik hier voor meer Westfriese woorden en uitdrukkingen.