Westfries Genootschap
Westfries Genootschap Archivering Bouwhistorie Creatief Westfries Geschiedschrijving Kap en Dek Landelijk Schoon

Monumentale Kerken Projector Reiscommissie Textieloverleg Vrienden Westfries Museum Westfriese Families Westfriese Molens

 

Facebook

Westfrieslanddag 2019

Westfries Genootschap » Weblog Binnendijks » 2009 » 2 maart

Hoe promoot je het genootschap?

Ja, hoe promoten we ons genootschap? Hoe brengen we onze activiteiten onder de aandacht van een breed publiek? Hoe dragen we de kennis over de cultuur en de historie van West-Friesland uit? Regelmatig ontmoet ik mensen die niets weten van het Westfries Genootschap (het is bijna niet voor te stellen, maar het is de realiteit). Toch is men over het algemeen wel geïnteresseerd in de eigen identiteit van deze streek.
Ik liep deze week te denken over deze vragen. Aanleiding was onze aanwezigheid op het Holland Flowers Festival in Zwaagdijk-Oost. Samen met de vrijwilligers van meelmolen De Hoop uit Wervershoof bemanden we daar een stand. Wij vertegenwoordigden samen West-Friesland. Naast ons stonden respectievelijk Hoorn (Stoomtram, Westfries Museum en Museum van de Twintigste Eeuw) en Enkhuizen (Zuiderzeemuseum).
Promoten van het genootschap.
Promoten van het genootschap.
Harold Bos en ikzelf bij onze stand op
het Holland Flowers Festival.
Zeker wanneer er vrijwilligers in kostuum bij onze stand stonden, trokken we de aandacht van veel mensen. Ik denk dat we West-Friesland en het genootschap deze dagen goed gepromoot hebben.
Maar wat kun je nog meer doen? Zoveel mogelijk ruchtbaarheid geven aan je activiteiten in de media. Daar doen we ons best voor (zie berichten in de krant over het 85-jarig bestaan en de lezingen van 8 en 15 maart). Activiteiten en producten ontwikkelen voor verschillende doelgroepen: voor jeugd en voor volwassenen bijvoorbeeld. De nieuwe verjaardagskalender is een voorbeeld van zo’n product, maar ook de nieuwe ansichtkaarten. Het Westfrieslandspel is natuurlijk het ultieme voorbeeld, geschikt voor vrijwel alle leeftijden. Het organiseren van kortdurende activiteiten, ook voor niet-leden: een lezing op een middag, een korte cursus over West-Friesland. Klaas Bant en Willy Koetsier bemensen op donderdagmiddag de stand op het Holland Flowers Festival.
Klaas Bant en Willy Koetsier bemensen op donderdag-
middag de stand op het Holland Flowers Festival.
Een goed toegankelijke en aantrekkelijke website. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt. Door middel van je site bereik je (deels) weer een totaal andere groep mensen. Ja, en dan natuurlijk gewoon vertellen! Praten over West-Friesland, over onze vereniging, over de kennis die aanwezig is. Enthousiaste verhalen laten horen en voorbeelden laten zien. Misschien is dat nog wel de beste manier. Want persoonlijk contact werkt in veel gevallen heel goed.
Vooruit. Dan nog maar twee verhaaltjes. Het eerste hoorde ik van een vrijwilligster die jaren geleden ook bij onze stand stond, in de tijd dat er nog sprake was van de Flora. ‘We waren in kostuum, natuurlijk met kap en dek op. We stonden tegenover een meneer die wijn promootte en verkocht. Aan het eind van de dag kwam hij naar ons toe en zei: "Willen de dames met de helm ook een glaasje proeven?"’
Het tweede gebeurde woensdag tijdens het Holland Flowers Festival. Harold Bos en ik wandelden enige tijd door de hal met bloemen. Het thema van dit jaar was ‘voorjaarsmelodie’ en uiteraard stonden er veel muzikale zaken tussen de bloemen. Dat werd zeker ook met ons geassocieerd, want meerdere keren werden we aangesproken met de vraag: ‘Wanneer gaan jullie dansen?’ Gedanst hebben we niet die dag, maar wel veel gepraat met West-Friezen en buitenpoorters. En daar zit ook muziek in!

Ina Broekhuizen-Slot

 


© 1924-2019 Westfries Genootschap - Contact - Sitemap - Privacyverklaring

West-Friesland, een streek met karakter binnen de Omringdijk.

Westfrieslanddag 2019