Westfries Genootschap
Westfries Genootschap Archivering Bouwhistorie Creatief Westfries Geschiedschrijving Kap en Dek Landelijk Schoon

Monumentale Kerken Projector Textieloverleg Vrienden Westfries Museum Westfriese Families De Westfriese Molens

 

Facebook

Westfries Genootschap » 't Vierkant » 2004 » Nummer 3 » Pagina 4-5

Hooibroei: Promotie van het West-Fries product, nodig of overbodig?

In 'Hooibroei' wordt de mening gevraagd van West-Friezen over een bepaald onderwerp. Heeft West-Friesland streekeigen producten of gerechten? Is het belangrijk om een speciaal West-Fries product op de markt te brengen?

P. Slijkerman, eigenaar restaurant Pejo, Hoorn: „Streekeigen producten? Zeker, Opperdoezer Ronden bijvoorbeeld en Hoornse broeder. Westfries Product vind ik een goede zaak. West-Friesland is van oudsher een tuindersgebied waar veel prima producten vandaan komen. Wij betrekken onze groente en fruit bij de West-Friese groenteboer Dontje. Op verzoek stellen wij een West-Fries buffet samen. Begonnen wordt met boerengroentesoep, dan is er keus uit onder andere ketelkost (aardappelen, rode peertjes, pekelvlees en zuurkool), broeder met stroop, grauwe erwten en boerenkool met worst. En als nagerecht griesmeelpudding met bessennat.”

Jurriaan Geldermans, culinair redacteur Noordhollands Dagblad: „Pas geleden heb ik een streekeigen product geproefd, waar ik erg van onder de indruk was. Pruimenwijn van Peter Mak uit Oosterblokker. Heerlijk! Ik vind streekeigen producten mooi en erg belangrijk. Daarbij denk ik aan ambachtelijk gemaakte, kleinschalig geteelde, kwalitatief hoogstaande producten. Zogenaamd 'slow food' dus. In tegenstelling tot het 'fast food' van de wereldwijde eetzaken. Niet 'even snel', maar de beste producten, met zorg geteeld en bereid en daardoor misschien iets duurder, maar veel smaakvoller. Op de kaart van restaurants in Noord-Holland tref ik regelmatig streekeigen producten aan. Als ik in Uitgeest gestoofde paling uit het Uitgeestermeer kan eten, wil ik dat zeker proeven. Restauranthouders weten dat ze goede sier kunnen maken met deze gerechten. ”

Caroline Pauw, marketing manager van Deen Supermarkten: „Deen supermarkten is een West-Fries bedrijf en heeft absoluut interesse in kwalitatief goede streekeigen producten. Wij hebben bijvoorbeeld via de Greenery afspraken met groentetelers uit West-Friesland over de levering van ijsbergsla, bloemkool en broccoli. Wel moeten wij de garantie hebben dat er grote aantallen geleverd kunnen worden, dat de continu├»teit is gewaarborgd en dat de kwaliteit optimaal is. Dat zou ook met fruit zo kunnen gaan, maar de West-Friese fruitkwekers hebben zich niet zo sterk verenigd. De appels in onze supermarkten komen uit ZuidLimburg.”

Evert Lassche, regio manager WLTO West-Friesland: „Land- en tuinbouwproducten worden tegenwoordig de hele wereld overgevlogen. Agrariërs die kiezen voor schaalvergroting kunnen meedoen in die race. Kleinere bedrijven of bedrijven die in of bij een recreatie- of natuurgebied liggen, willen vaak niet meedoen met dit wereldspel. Zij kiezen voor producten met een eigen identiteit, producten die zich onderscheiden. In gebieden in Italië, Frankrijk en Duitsland gebeurt dit al langer en op grote schaal. In ons land worden streekproducten gepromoot in Limburg, Zeeland en de Waddeneilanden. Kaas uit veenweidegebieden is er ook een voorbeeld van. Er wordt een link gelegd met het milieu en een zorgvuldige manier van bedrijfsvoering.
In West-Friesland staat het op de markt brengen van streekeigen producten nog in de kinderschoenen. Maar de WLTO ziet deze ontwikkeling als positief. Het is een van de mogelijkheden om in de toekomst een agrarisch bedrijf levensvatbaar te houden.”

Paul Schoutsen, tuinder en secretaris van de Coöperatieve Pootaardappelteelt Vereniging De Opperdoezer Ronde: „De Opperdoezer Ronde is wettelijk beschermd. Dat betekent dat deze aardappel niet buiten bepaalde grenzen geteeld mag worden. Er zijn ongeveer 35 telers, die samen zo'n vier miljoen kilo Ronde telen. We hebben een monopoliepositie. Er is vraag naar de Ronde en wij kunnen er dus meer geld voor vragen. West-Friese streekeigen producten? Ja, ze proberen het. Dat is goed, maar de afzet zal problemen opleveren, denk ik. De winkels dicteren. Het schap in de winkel blijft de beperkende factor. Het maakt de klant niet uit waar een bloemkool vandaan komt. De meerwaarde van een streekproduct ziet men niet, men let vrijwel alleen op de prijs. Je kunt leuke dingen bedenken, maar als de winkels niet willen verkopen, dan lukt het niet.”

 


© 1924-2018 Westfries Genootschap - Contact - Sitemap - Privacyverklaring

West-Friesland, een streek met karakter binnen de Omringdijk.