Westfries Genootschap
Westfries Genootschap Bibliotheek Bouwhistorie Creatief Westfries Geschiedschrijving Kap en Dek Landelijk Schoon Monumentale Kerken

Projector Reiscommissie Textieloverleg Vrienden Westfries Museum Westfriese Families Westfriese Molens

Facebook

Westfriese boeken te koop

    Zoeken:

Westfries Genootschap » Publicaties » Vierkant » 2021 » Nummer 3 » Pagina 16

Spullen in Westfriesland

Karin Wester, oud-medewerker van het Westfries Museum, bespreekt een voorwerp uit Westfriesland

‘Japonsche rock’

Nee, hier geen muziekbespreking, maar een verhaaltje over een kledingstuk.
Wat zijn we toch verwend in onze huizen met centrale verwarming. We hoeven enkel een thermostaat bij te stellen als we het te koud of te warm vinden. Heel lang werden huizen in maar een paar vertrekken alleen verwarmd door een open vuur in een haard. Vlak bij het vuur was het vaak erg heet, verderop in de kamer juist koud. Daarom werd door mannen die weinig lichamelijk werk deden, mannen uit de elite, een huis- of kamerjas gedragen. Op schilderijen worden mannen in kamerjas soms geportretteerd in een studeervertrek.
Bij dit artikel staat het portret van de Hoornse regent François van Bredehoff (1648-1721). Hij heeft in Hoorn verschillende bestuursfuncties vervuld. Van 1715 tot zijn dood in 1721 was hij burgemeester van Hoorn. Het portret is aan het eind van de zeventiende eeuw geschilderd door Jan de Baen (Haarlem 1633 – Den Haag 1702), iemand die je nu een societyschilder zou noemen. In 1682 heeft De Baen in Hoorn een groepsportret van de bewindhebbers van de handelsonderneming de Verenigde Oost-Indische Compagnie Kamer (afdeling) Hoorn geschilderd. Van Bredehoff was een van hen.
De ruime kamerjas die Van Bredehoff op zijn portret draagt lijkt van zijde. Een dergelijke comfortabele, los vallende, lange jas werd in de zeventiende en achttiende eeuw een Japonsche rock genoemd. Hij was geïnspireerd op de zijden Japanse kimono. Een rok voor een man is een kledingstuk dat ook de onderste helft van het lichaam bedekt.
Van halverwege de zeventiende eeuw tot halverwege de negentiende eeuw was Nederland het enige land dat handelsbetrekkingen met Japan onderhield. Kimono's waren kostbare relatiegeschenken van de Japanners. De op de kimono geïnspireerde lange gewatteerde huisjassen werden gezien als een statussymbool. Daarom is het niet vreemd dat Van Bredehoff zich daarin liet portretteren.

J. de Baen, portret van F. van Bredehoff.
J. de Baen, portret van F. van Bredehoff. (afbeelding collectie Westfries Museum)

Andere afleveringen van 'Spullen in Westfriesland':
'14/2 | '15/1 | '15/2 | '15/3 | '16/1 | '16/2 | '16/3 | '17/1 | '17/2 | '17/3 | '18/1 | '18/2 | '18/3 | '19/1 | '19/2 | '19/3 | '20/1 | '20/2 | '20/3 | '21/1 | '21/2 | '21/3 | '22/1 | '22/2 | '22/3

 


Hé, is dat Westfries?

160. De handel op de veemarkt was levendig; de skossen waren druk in de weer (de daghandelaars die op dezelfde dag kopen en verkopen).

Klik hier voor meer Westfriese woorden en uitdrukkingen.


© 1924-2023 Westfries Genootschap - Contact - Sitemap - Privacyverklaring

West-Friesland, een streek met karakter binnen de Omringdijk.