Westfries Genootschap
Geschiedschrijving
Westfries Genootschap Archivering Bouwhistorie Creatief Westfries Geschiedschrijving Kap en Dek Landelijk Schoon Monumentale Kerken

Projector Reiscommissie Textieloverleg Vrienden Westfries Museum Westfriese Families Westfriese Molens

Facebook

Geschiedschrijving » Geschiedenis van West-Friesland in vogelvlucht » Deel II: West-Friesland en de steden

II-23. Modern station: Alkmaar-Noord. De ontsluiting van West-Friesland

II-23. Modern station: Alkmaar-Noord. De ontsluiting van West-Friesland

Klik hier voor een grotere afbeelding.

De aanleg van spoorlijnen in West-Friesland was een belangrijke gebeurtenis, waardoor het gebied werd ontsloten. De eerste treinen in ons gebied reden tussen Hoorn en Enkhuizen (in 1885). Tussen Hoorn en Medemblik rijdt nu weer een stoomtram.
Tegenwoordig heeft de spoorlijn ook een belangrijke functie in het woon-werkverkeer. Met name vanuit Amsterdam zijn duizenden mensen weggetrokken, vaak gedwongen door de woningnood (sloop, renovatie). Zij kwamen terecht in de zogenaamde overloopgebieden zoals Hoorn, Alkmaar, Purmerend en Heerhugowaard. Mede daardoor zijn in die steden grote nieuwbouwwijken gebouwd. Voor en na kantoortijd is het dan ook op de stations druk geworden.

 


Hé, is dat Westfries?

352. Buurman was juist bij ons met koppiestoid (de tijd van gezamenlijk koffie of thee drinken in 't gezin te ± 10 uur en 15 uur).

Klik hier voor meer Westfriese woorden en uitdrukkingen.


© 1924-2020 Westfries Genootschap - Contact - Sitemap - Privacyverklaring

West-Friesland, een streek met karakter binnen de Omringdijk.