Scheepsbouw van Oude Haven naar Krabbersplaat

Rechts van de toegangsweg naar de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad ligt industrieterrein Krabbersplaat. Het gebied werd buitendijks ontwikkeld na de opening van de Houtribdijk in 1976 en is sindsdien uitgegroeid tot de nieuwe nautische wijk van Enkhuizen. Vroeger was de scheepsbouw geconcentreerd langs de Dijk en de Paktuinen rond de Oude Haven. Nu is Krabbersplaat het nautische centrum van de stad.


Gezicht op het industriecomplex op Krabbersplaat vanaf ‘zeezijde’. (Foto TM)

Vooral rond het Voorland op industrieterrein Krabbersplaat ademt bijna alles scheepsbouw. Regelmatig verspert daar een overstekend jacht de straat. Op weg van de ene bedrijfshal naar een ander, of naar het nabijgelegen Markermeer.
Bedrijven als De Gier Maritiem, Zeeman Jachtbouw, United Shipyard, Schooneman Jachtschilders en Winner Jachtbouw hebben zich op Krabbersplaat gevestigd.

Harlaar Scheepsbouw

Ook Dutch Yacht Builders is daar te vinden. Het bedrijf is gestart op 15 oktober 2003 aan het Voorland 12, een plek met een scheepsbouwtraditie. Want op diezelfde plaats zat eerder Harlaar Scheepsbouw. ‘We waren één van de eerste bedrijven op dat nieuwe industrieterrein’, herinnert Folkert Harlaar zich. ‘Daarvoor zaten we een aantal jaren in een voormalige kunstmestschuur in Grootebroek, waar we allerlei reparatiewerk deden.’ Aan het Voorland specialiseerde Harlaar zich in jachtbouw en constructiewerk.
De oud-directeur was de pensioengerechtigde leeftijd al ruim gepasseerd, toen hij het bedrijf in 1998 overdeed aan De Gier en Bezaan. Na vijf jaar moest deze jachtbouwer alweer sluiten. Werknemer Jacco Klein zag wel mogelijkheden voor een doorstart. Hij vroeg Meindert Laan – met 36 jaar ervaring bij jachtwerf Jongert in Medemblik – mee te doen. Samen met een derde compagnon, een stille vennoot, vormden ze de directie.

Passen en meten

Het is passen en meten in de twee hallen van Dutch Yacht Builders, waar superluxe motorjachten van 43 en 47 meter lengte in aanbouw zijn. ‘Groter kan hier niet, we zitten aan het maximum’, zegt financieel directeur Meindert Laan. De orderportefeuille van Dutch Yacht Builders heeft geen last van recessie en er is vraag naar grotere jachten. Nieuwbouw moet uitkomst brengen. De plannen zijn er al.
De superrijken, die bij Dutch Yacht Builders hun miljonairsjachten bestellen, komen uit de hele wereld. Meindert Laan: ‘Daarom promoten we onszelf op internationale botenbeurzen, zoals Boot Düsseldorf. Dat levert weer nieuwe klanten op.’
De Enkhuizer scheepsarchitect Olivier van Meer is de ontwerper van de zeil- en motorjachten van het type Zaca en Puffin, waarvan DYB de bouwrechten heeft. Het casco van de jachten wordt gemaakt van staal of aluminium, de opbouw van aluminium. De scheepswerf vervaardigt die twee onderdelen apart van elkaar. Het samenvoegen is een spectaculair karwei, dat de nodige precisie vereist. Het totale bouw- en afbouwproces van de grootste jachten kan wel zo'n 20 tot 24 maanden in beslag nemen.
Er staan bij DYB alweer twee nieuwe motorjachten op de wachtlijst. ‘Het is een succesverhaal, waar je alleen maar van kunt dromen’, zegt Meindert Laan. ‘We begonnen in 2003 met achttien man, nu hebben we zeventig werknemers. Dat is de basis van het bedrijf, want als je geen goede medewerkers hebt, dan kun je het vergeten.’
De geplande nieuwbouw kan het succes alleen maar groter maken. Met twee hallen waarin jachten tot 65 meter lengte en 15 meter hoogte gebouwd kunnen worden. En direct aan het Markermeer, want een scheepswerf hoort toch aan het water te liggen.


Gezicht op de binnenhaven van Enkhuizen vanaf de Drommedaris. Op de voorgrond de Witte Voet waar vissers bezig zijn. Op de achtergrond enkele gebouwen op de scheepswerven van de Paktuinen. (Foto Archief Oud Enkhuizen)