Ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijk van C. Schot, de latere sluiswachter op de Zes Wielen te Alkmaar.Ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijk van C. Schot, de latere sluiswachter op de Zes Wielen te Alkmaar, ging een deel van de familie aan boord van de ‘Time is Money’ aan de Noorderkade. (C. van Schoorl, Sint Pancras)
Foto van de sluis bij de Zes Wielen in Alkmaar omstreks 1900.Foto van de sluis bij de Zes Wielen in Alkmaar omstreks 1900. Tot aan de sluis was een jaagpad, waarop de paarden, die de trekschuiten voorttrokken, liepen. Bij het café kon men de paarden stallen. De tocht ging verder met een ‘kloet’ of vaarboom. (C. Modder, Aartswoud)

Foto van de Waterkant te Spanbroek rond 1910.Foto van de Waterkant te Spanbroek rond 1910. (C. Modder, Aartswoud) N. de Waard (met hoed) poseerde aan het begin van de 20ste eeuw met zijn familie bij zijn motortjalk.N. de Waard (met hoed) poseerde aan het begin van de 20ste eeuw met zijn familie bij zijn motortjalk ‘De Veldvrucht’ in Dirkshorn. Aan het einde van de 19de eeuw werd de benzinemotor ontwikkeld. Na de wind en de stoom een derde voortstuwende kracht voor de scheepvaart. In de beginjaren was de motorboot alleen voorbehouden aan welgestelde Westfriezen. (C. van Schoorl, Sint Pancras)