Hij liet een onuitwisbare indruk achter. Dat gold ook voor het uit Wognummers en Spanbroekers bestaande dubbelkwartet De Westfriezen dat onder leiding van Joannes C. (‘Hannes’) Stam in de periode 1925 tot 1940 grote bekendheid genoot.
De eerste dirigent van De Vereenigde Westfriesche Zangers was onderwijzer Jan Stam, zoon van Hannes. De leden woonden in Wognum, Zwaag, Nibbixwoud, De Weere, Opmeer, Spanbroek en Spierdijk. Naarmate de tijd verstreek, kwamen steeds meer leden van verder weg. Al in 1948 zong het koor samen met de beroemde sopraan Jo Vincent. Het won vele prijzen en trad op voor radio en tv. In 1971 werd de naam veranderd in Het Westfries Mannenkoor. Bij het jubileumconcert in 1995 zong het koor de Ode aan West-Friesland, geschreven door Dirk Pijper, op muziek gezet door Hannes Stam.

Portret van de Alkmaarse schilder Pieter Plas (1810-1853).Portret van de Alkmaarse schilder Pieter Plas (1810-1853). In zijn tijd een vermaard schilder van vee; tegenwoordig bijna vergeten. Hij was oprichter en eerste voorzitter van het tekengenootschap ‘Kunst Zij Ons Doel’. (SMA)
Zelfportret van Dick Ket (1902-1940).Zelfportret van Dick Ket (1902-1940). Ket, geboren in Den Helder, was autodidact. Hij woonde en werkte een tijd lang in Hoorn, waar hij diverse havengezichten schilderde. In zijn werk zijn invloeden van het kubisme te zien. (AWG) Zelfportret van Chris Manshande, (1876-1945).Zelfportret van Chris Manshande, (1876-1945). Op de foto zit hij niet aan het water, maar in zijn atelier! (OVM)

Fotograaf op de stoomfiets

Fotografen beperkten zich omstreeks 1850 tot het maken van portretten, maar na de invoering van de briefkaart in 1871, kwamen ze hun ateliers uit om foto's te leveren voor de snel populair wordende ansichtkaart. Pieter Jonker — hij werd in 1875 in Castricum geboren; zijn ouders waren Westfriezen zocht de luwte van het noorden van Noord-Holland op, eerst op de fiets, sinds 1910 per stoomfiets, waar hij de dorpen — en ook hele families voor de boerderij – op de glasplaat vastlegde. Bij de overstroming van 1916 trok hij vanuit zijn woonplaats Egmond aan Zee naar Andijk en Enkhuizen, waar hij honderd foto's maakte van het rampgebied, in Anna Paulowna zelfs 250. Jonker die ook voor dagbladen en geïllustreerde bladen als Het Leven werkte, ging door met het maken van dorpsgezichten, soms ook van plaatsen die hij al eerder had gefotografeerd. In de jaren dertig maakte hij een groot aantal series, ‘Getiteld Zuiderzeewerken’.